پیش بارگذاری تصویر
بازگشت

فوتسال

آداب ورزش فوتسال

فوتسال بین دو تیم با پنج بازیکن که یکی از آن‌ها دروازه‌بان است برگزار می‌شود و در آن تعویض به صورت نامحدود مجاز است. فوتسال برخلاف برخی از اشکال دیگر فوتبال داخل سالن، روی زمین سختی که با خطوط مشخص شده، بازی می‌شود و از دیوارها یا تخته‌ها استفاده نمی شود؛ این بازی با یک توپ کوچک‌تر، سخت‌تر و سنگین‌تر نسبت به فوتبال انجام می‌شود؛ سطح زمین بازی، توپ و قوانین به نوعی طراحی شده که مهارت مورد نیاز و اصلی، کنترل توپ و پاس دادن در فضاهای کوچک است.

مدت زمان مسابقات فوتسال

بازی در دو نیمه بیست دقیقه‌ای مفید (وقتی توپ از زمین خارج شود، زمان متوقف می‌شود) انجام می‌شود و بین دو نیمه پانزده دقیقه استراحت وجود دارد.

قوانین فوتسال

ضربه زدن، زمین خوردن، شارژ کردن، پریدن، هل دادن، تکل زدن، نگه داشتن، تف کردن، و دست زدن عمدی همگی خطا بوده و منجر به ضربه آزاد مستقیم ( می‌توان مستقیماً به حریف گل زد) برای تیم مقابل می‌شود.

مهاجمین و مدافعین فوتسال باید فاصله ۵ متر را با زننده ضربه آزاد رعایت کنند.

در خطای ششم و بعد از آن، در هر نیمه و از هر کجای زمین که باشد از نقطه پنالتی دوم ضربه زده می‌شود و نباید دیوار دفاعی تشکیل شود.

در چه صورت بازیکن فوتسال از داور کارت زرد دریافت میکند؟

  1.  مرتكب رفتار غير ورزشي گردد.
  2. با گفتار و كردار به تصميم داور اعتراض نمايد.
  3. مكرراً قوانين بازي را نقص نمايند.
  4. شروع مجدد بازي را به تأخير اندازد.
  5. هنگام شروع مجدد بازي، ضربه آزاد و ضربه كرنر فاصله لازم را رعايت نكند.
  6. بدون اجازه داور وارد زمين شود.
  7. بدون اجازه داور زمين را ترك كند.

اگر بازیکن این هفت خطا را مرتکب شود اخراج می‌شود:

  1. مرتكب خطاي شديد بازي شود.
  2. مرتكب برخورد با زننده ضربه شود.
  3. روي حريف يا هر فرد ديگر تف بيندازد.
  4. عمداً با دست زدن به توپ، حريف را از يك گل يا موقعيت گل محروم نمايد.
  5. موقعيت آشكار گل حريف به سمت دروازه را با خطاي آزاد مستقيم سلب نمايد.
  6. كلمات توهين آميز بر زبان بياورند.
  7. در يك مسابقه اخطار دوم بگيرد.

بازیکن  اخراج شده حق ورود مجدد به بازي و يا حتي نشستن روي نيمكت بازيكنان ذخيره را ندارد.

بازیکن فوتسالی كه اخراج مي‌گردد توسط داور بازي حتماً بايد به رختكن هدايت شود و بعد از 2 دقيقه تيم فوتسال مي‌تواند بازيكن ديگری جايگزين نمايد، مگر اينكه قبل از اتمام 2 دقيقه گلي به ثمر برسد.

وقتی توپ بازی فوتسال به طور کامل از خط طولی یا عرضی زمین فوتسال، چه از هوا و چه از زمین گذشته باشد، همچنین برخورد توپ به سقف سالن فوتسال، اوت اعلام می‌شود و ادامه بازی فوتسال از روی خط طولی نزدیکتر از سر گرفته می‌شود

ویژگی های ورزشکاران فوتسال

این بازی بر کنترل، بداهه نوازی، خلاقیت و تکنیک تاکید دارد؛ فوتسال ورزش سنگینی است و تماما بازیکنان در حال تکاپو هستند. برای موفقیت در این شرایط بازیکنان باید از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند، فاکتورهای مهم در فوتسال عبارتند از: چابکی، انعطاف پذیری، سرعت، توان بی هوازی و توان هوازی.